2011.11.03. 12:29
Mindent a szemnek – Felületek a weben
November 29-én a felületen barangolunk. Tillmann József, a MOME oktatója két webergonómussal, Bővíz Lászlóval és Rung Andrással karöltve webhasználhatóságról, kattintásról, vizualitásról beszél.
EGYSZERŰSÉG A WEBENA közhiedelemmel ellentétben a weben mindenkit az egyszerűség tölt el jó érzéssel. Egy szimpla felhasználói felület sohasem lehet unalmas, hiszen a felhasználót az izgalmas tartalommal és a lap mögött álló céggel köti össze! A magasan cizellált egyedi opciókat a felhasználók sokszor észre sem veszik. De ugyanígy a kitalált, kerge navigációs kifejezéseket is utálják. A felhasználók nem szeretik, ha pártfogoljuk vagy utasítgatjuk
őket; ők csakis a céljukat szeretnék elérni. A tervezők nap mint nap szembesülnek a tervezetükkel, a felhasználók viszont mindössze pár percre néznek bele. Eltérő tapasztalat, melyről hajlamosak vagyunk megfeledkezni!
A hipertext eredeti elgondolása a könnyű használatra, a technológia és a tartalom tökéletes uralására épült. Ennek archetipikus megtestesülései a keresőmotorok, ahol maga a felhasználó ül a „volán” mögé, és oda hajt, ahová csak akar. A szigorúan a tervezési szabványokhoz igazodás hasonló uralmi érzetet kínál. A felhasználói felületnek teljesen
áttetszően a háttérbe kell húzódnia, hogy a használók a tennivalóikra koncentrálhassanak; a vezető e-kereskedelmi lapok ezt mára jól megtanulták. Az uralási metafora helyes értelmezése a webet puszta eszközzé alakítja (és nem lebilincselőnek szánt lapok elkápráztatóan megkonstruált virtuális közegévé), fő célkitűzésünknek, a lojális ügyfélkor kiépítésének tehát messze ez a legjobb módja. Akik a világhálót a televízió irányába szeretnék elmozdítani, azok az elnyomás eszközének tekintik. Ők használják az animált grafikákat, a felugró ablakokat, és ők kapcsolják ki a Vissza gombot, hogy ellehetetlenítsék
a felhasználók szabad mozgását. A legármányosabb újítók közvetlenül a cikkek szövegébe ágyaznak reklámkapcsokat, de a szokásosan aláhúzott szókiemeléssel. Ez az összes weblapot megmérgezi, mert a felhasználók többé nem mernek helyi linkek mentén navigálni
(inkább a keresőkhöz fordulnak). A sikeres hirdetések viszont ezzel szemben nem megtörik, hanem erősítik a felhasználói lendületet: a keresőmotorok témához igazodó apróhirdetései, a rangsorolt reklámokat tartalmazó oldalak és a látogatók által kért marketing (mobilos termékemlékeztetők, e-hírlevelek, személyre szabott webes hírújságok) sorolhatók ide.
Kapcsolódó könyv:
Leiszter Attila (szerk.): Webergonómia Jakob Nielsen nyomán;
kommentelők: Bővíz László, Rung András (2011)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.